sebuah senyuman terselit secebis penderitaan

Rabu, 1 Disember 2010

Kehidupan terakhir ku..

aku seoarng perempuan yang cekal dan tabah kerana pelbagai ujian dan dugaan telah aku tempuhi...
tapi..hidupku xlama,selepas aku disahkan oleh doktor bahawa aku mengidap penyakit yang agak parah dan hanya tinggal sehari dua sahaja untuk aku hidup di dunia ini..
 pada satu malam,aku duduk diluar rumah untuk melihat bulan dan bintang dilangit,mungkin ia malam terakhir buatku..sedang aku asyik melihat bulan,pandanganku semakin kabur..lalu terus hilang...

....yasinnn...
lantunan ayat yang menyentuh jiwa itu membuatkan aku tiba2 tersedar.samar2 aku melihat kiri dan kanan ku dipenuhi saudara maraku,teman sekolah,dan jiran2 terdekat.
aku berasa hairan dan cuba untuk bertanya kepada salah sorang diantara mereka tapi suaraku sangat perlahan,aku ingin bangun..tapi seluruh badanku seperti kaku.keadaanku tak ubah seperti mayat hidup.
..mama..ayah..
aku memanggil nama mereka tetapi hanya aku saja yang dengar..tiba2 aku merasa duniaku semakin gelap.
aku gagahkan juga untuk membuka mata.aku melihat ahli keluargaku menangis teresak2..
aku cuba ingin memujuk..tapi aku tak berdaya..
menitis air mataku melihat mama dan ayahku saling berpelukan menenangkan perasaan.
..ya'Allah adakah ajalku sudah tiba..?
mengigil ketakutan aku pada tika ini,tak sanggup nak membayangkan kehidupan ku disana..
..pada saat terakhir aku seperti mendapat kekuatan untuk bercakap..mama dan ayah setia disisi aku untuk mendengar kata-kataku yang terakhir..
..aku hanya meminta halalkan makan dan minum ku sepanjang waktuku hidup disamping mereka,
aku katakan pada mereka bahawa ku akan menanti mereka di "jannatul firdaus"..
..tiba2..aku merasa ada titisan air mata jatuh di pipiku,aku melihat sidia sedang menangis kepiluan.
tidak pernah aku melihat dia sesedih ini...
..pada saat terakhir itu..aku mengatakan padanya..
aku meminta maaf kerna terpaksa meninggalkan dirinya,aku meminta agar
dia tidak bersedih dengan kepergianku..

..blm smpat aku menghabiskan percakapan ku..nafasku tersekat2..
aku tahu..ajal ku sudah menjemputku..
dalam keadaan yang tersekat2 aku menyebut kalimah terakhir dalam hidupku..lailahaillallah..
pandangan ku semakin gelap..gelap..dan terus menghilang..
..hanya kedengaran tangisan mereka yang telah aku tinggalkan..
dalam senyuman aku mengakhiri hidupku yang terakhir..

tamatlah riwayat hidup seorang hamba Allah di dunia yang fana..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan